ش 09 تیر 1403 ساعت 16:09

شیرینی «کُته»، سوغات منطقه اورامان برای شرایط سخت زندگی

شیرینی «کُته»، سوغات منطقه اورامان برای شرایط سخت زندگی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه ضمن اشاره به راه‌اندازی کارگاه شیرینی «کُته» برای تولید استاندارد این شیرینی گفت: در تلاشیم که پس از ثبت ملی شیرینی کُته، این شیرینی را که مدتی به فراموشی سپرده شده است احیا کنیم.

به گزارش سلام پاوه: رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه ضمن اشاره به راه‌اندازی کارگاه شیرینی «کُته» برای تولید استاندارد این شیرینی گفت: در تلاشیم که پس از ثبت ملی شیرینی کُته، این شیرینی را که مدتی به فراموشی سپرده شده است احیا کنیم.

 

به گرارش خبرنگار سلام پاوه: سازمان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی یونسکو که در ۱۹۸ کشور دبیرخانه دارد، از سال ۲۰۰۳ شهرهایی که در هفت حوزه صنایع‌دستی، موسیقی، خوراک و غیره مستعد باشد را به‌عنوان شهر خلاق معرفی می‌کند.پیش‌ازاین هم ۳۶ شهر خلاق خوراک از ۲۸ کشور جهان انتخاب‌شده‌اند و در ایران هم‌شهرهای اصفهان، بندرعباس، رشت، سنندج به‌عنوان شهر خلاق در حوزه‌های مختلف انتخاب‌شده‌اند.با اعلام یونسکو فهرست شهرهای خلاق سال ۲۰۲۱ معرفی و کرمانشاه تنها نماینده ایران به‌عنوان شهر خلاق غذا معرفی شد.

 

استان کرمانشاه با حدود ۸۰ نوع غذا و خوراک، ۱۱ نوع نان، ۲۰ نوع شیرینی و میان‌وعده‌های مختص خود ظرفیت بسیار بالایی در حوزه خوراک دارد. خوراکی‌هایی مانند «روغن کرمانشاهی»، «نان‌برنجی»، «کاک»، «خورشت خلال» و «دنده کباب» ازجمله خوراکی‌های کرمانشاه است.یکی از این خوراک‌های که در منطقه اورامانات استان کرمانشاه ذائقه هر گردشگری را به خود جذب و جلب می‌کند، «کُته» نوعی شیرینی طبیعی بوده که از زمان‌های گذشته رواج زیادی در بین مردم این منطقه داشته است.

 

این شیرینی ترکیبی از توت خشک، شیره توت، گردو و مغز پسته وحشی یا همان بنه است که مردم منطقه از گذشته‌های دور آن را به‌عنوان نوعی شیرینی مقوی پخت می‌کردند.هادی شریفی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه در خصوص این نوع شیرینی می‌گوید که این شیرینی با شرایط سخت زندگی و تردد مردم در منطقه کوهستانی هورامان / اورامانات مردم این منطقه تهیه‌شده است تا برای ادامه فعالیت‌های روزمره و سفرهای دور و نزدیک خود به مناطق اطراف از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه باگذشت زمان و تغییر سبک زندگی مردم، پخت این شیرینی اصیل هم در منطقه کم‌رنگ شد، افزود: چند سال پیش به‌منظور حفظ آن پرونده ثبت ملی شیرینی «کُته» تدوین شد و درنهایت در سال ۱۳۹۹ به ثبت ملی رسید.
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان پاوه بابیان اینکه پس از ثبت ملی این شیرینی، برنامه احیاء آن در دستور کار قرار گرفت و اقدامات خوبی نیز انجام خواهد شد، تصریح کرد: در مرحله بعدی پرونده پاسداری از شیرینی «کُته» هورامان/اورامانات تهیه‌شده و تلاش می‌شود تا امسال در شورای ثبت ملی آثار کشور مطرح و به ثبت برسد.
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک کارگاه تولیدی با ظرفیت هشت نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر به‌صورت غیرمستقیم در راستای تولید این شیرینی در شهرستان پاوه راه‌اندازی شده است.شریفی تأکید کرد با راه‌اندازی این کارگاه شیرینی «کُته» به شکل کاملاً استاندارد تهیه و روانه بازار می‌شود و بخش قابل‌توجهی از تولیدات این کارگاه نیز به کشورهای دیگر صادر می‌شود.کُته در زبان کُردی به معنای کوبیدن است و ازآنجایی‌که برای تهیه این شیرینی باید توت خشک‌شده به همراه گردو و مغز بنه کوبیده شود، به آن «کُته» گفته می‌شود.